dinsdag 17 september 2013

AARDAPPELEN ATCO & JAPANSE ANDOORN



























Vandaag aardappelen gehaald bij Boerderij Westers in Hornhuizen. Erwin Westers is een van de Vier Parmentiers. Hij teelt de aardappelen biologisch en slaat ze op voor verkoop na het Aardappelfeest 12 oktober. Ik krijg drie zakjes mee met Pink Fir, Belle de Fontenay en Gypsy.

Voor mijn derde gast in de kluis, fotografe Annemarie van Buuren ga ik een proeverij maken van Pink Fir. Ik laat Klaas tijdens de lunch de aardappel puur proeven met een zachte olijfolie. Verder maak ik terwijl Annemarie haar werk neerlegt voor een bespreking een aardappelzeewiersoep, een sandwich met gefrituurde schilletjes en pompoen.

In zijn derde stageweek heeft Patrick de Atco schoongemaakt voor een jaarlijkse beurt. Deze maaimachine voor een heer van stand is Klaas trots. Niemand mag hem besturen en ik kan hem niet besturen, want hij is loodzwaar. Knipt alleen kort gras in Engelse stijl en vlakt met een rol het gazon geheel als een spiegel af.

Verder is mijn speurtocht naar de Japanse andoorn begonnen. Crosnes heten ze op culinair gebied. Ik vond ze in een recept ‘la salade Japonaise’ uit het boek La Cuisine retrouvee met gerechten uit de boeken van Proust. Morgen is hier het voorlopige slot van onze Proustsalon.

Ce n’est pas de la salade japonaise?’ dit-elle a mi-voix en se tournant vers Odette (du cote de chez Swann)

Op internet een adres gevonden waar ik ze kan krijgen Kees van der Mey
Als ik de crosnes niet voor morgen vind, gebruik ik de eerste aardperen uit de moestuin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten