vrijdag 25 april 2014

WALDEN DE BOSHUT



















'Walden, de boshut' is een van de hoofdstukken van het boek 'Wie is er bang voor de vooruitgang' van Jaffe Vink dat volgende week bij Prometheus uitkomt. De geboorte van het 'Terug naar de natuur' verlangen vanuit de opkomende verstedelijking van de negentiende eeuw. 

Wat is het heerlijk om uren alleen te zijn tussen bomen. Het opkomende loof te volgen. De geluiden om je heen van de vogels en het gegons van de hommels.





 





















































Thoreau schreef zijn dagboek vanuit zijn boshut bij het meertje Walden. Ik mijn blog vanuit de theekoepel op Oosterhouw.

Het boek 'Wie is er bang voor de vooruitgang' van Jaffe Vink laat zien hoe Thoreau aan de wieg staat van een hele schare doemdenkers, die het debat over oplossingen van overbevolking in de weg staat.

Nu het toekomstbeeld geschetst wordt van een gigantische toename van stadbewoners gaan ook wij naar de stad. Liefst midden in de stadsvernieuwing in Amsterdam Noord.

Wie weet kunnen wij bijdragen aan het groen in de steden. 

Maar voorlopig geniet ik van het natuurontwaken hier.

Kan een mens zonder grond?





































2 opmerkingen:

  1. Marie-José Stiekema25 april 2014 om 12:13

    Schitterend ! Ik geniet van de prachtige opname's ... en nee , ik kan niet zonder grond !

    BeantwoordenVerwijderen