woensdag 15 augustus 2018

XO-h XO-h



























































Enorme dahlia's pronken in de gastenkamer. 



De eerste erfgoedlogies. Best tof om te doen. 

Diner met een gast van de gasten. Wandeling in de tuin en een ontbijt.


Een oesteropener komt met de post en een superdunschiller.

We krijgen grote partijen.

Een impressie van Yvonne Zeegers over haar verblijf op O-h:

"Christiaan maakt met geknoeid water cirkels op tafel. Keer op keer maakt hij ongeveer dezelfde beweging. 
Uit die herhaling ontstaat een ovaal. Hij zet er een X in. 
We praten over het woord verveling, en op zoek naar de herkomst van het woord weten we even niet wat dit betekent, in het Duits. 

Stilte 

Ik kijk naar het maken van de cirkels. Er ontstaat tijd om te bedenken of deze uit verveling ontstaan. Het is dag 1 en ik ben gekomen om heel hard te werken.

Op mijn nachtkastje ligt de nieuwste uitgave van Virginia Woolf’s Een kamer voor jezelf. In het essay de wens voor vrouwen om voldoende geld te hebben. 
Voldoende geld voor een eigen ruimte om in te schrijven, het liefst met een slot erop. 

Langeweile, zegt de vertaalmachine de volgende dag. 

Mijn kamer lijkt op de ruimte die zij beschrijft. Ik kijk uit over de velden en bevind me in Frankrijk, ik voel: 
Deze ruimte is niet alleen van mij. 
Ik loop de tuin in en waan me in Italiƫ, Ik loop de bibliotheek binnen en bevind me in de wereld:

Men zegt daar, verveling is goed

De laatste dagen werk ik in de tuinkamer met de deuren open, ik voel: 
Deze ruimte is van iedereen. 
Halve en hele uren gaan voorbij. Ik zit met mijn laptop op schoot en tel de pagina’s die ik heb geschreven.

5000 woorden, nog 2000 te gaan. 
Als een jachtdier beweeg ik me door huis en tuin,
Nog 1000 woorden te gaan. 
Ik hoef geen slot op mijn deur, ik weet allang wat ik wil zeggen. 
Een essay op de keukentafel, een aantekening op de spiegel, de boeken op de grond, in cirkels tik ik ze af. 

Even wachten, straks val ik aan. 

De taken op mijn lijstje komen tot een einde, Christiaan gaat door. 
We hebben het goed hier zeggen we tegen elkaar, en zetten kruisjes. 

XOXO"


XO-h XO-h

Geen opmerkingen:

Een reactie posten